O Cikháji a Setkávání 

Kráceno; celý článek naleznete zde: Historie_cikhajskych_setkavani.pdf (76,8 kB)

 

HISTORIE CIKHÁJSKÝCH SETKÁVÁNÍ

 

Od šedesátých do osmdesátých let

 

Počátek našich pobytů na Cikháji spadá do přípravy mezinárodního slavistického kongresu konaného v roce 1968 v Praze. Zasedání bylo věnováno otázkám syntaktickým, ale i obecně lingvistickým a bohemistickým. Tematický rozsah odrážel složení pracoviště, které se tehdy jmenovalo Katedra českého a slovenského jazyka, slovanské, indoevropské a obecné jazykovědy.

 

S postupnou proměnou společenské situace se proměňovaly také motivy setkávání na Cikháji. Zatímco na konci šedesátých let byly tyto pobyty důsledkem celkového uvolnění a možnosti realizovat mladistvou energii, v sedmdesátých letech se tyto pobyty staly dokladem života katedry (v protikladu ke katedrám ostatním). Byť se v důsledku sovětské okupace česká společnost pod různými tlaky postupně proměňovala, cikhájská setkání byla dokladem víceméně solidárních a přátelských vztahů mezi členy katedry.

 

V sedmdesátých letech se hlavními tématy setkání staly syntaktické otázky. Prof. Mrázek představoval svou typologii slovanské věty. Na jiném setkání přednášel prof. Bartoněk o rozluštění mykénského lineárního písma B. Další osobou, která ovlivnila dění na fakultě i pobyty na Cikháji, byl doc. Karel Pala. Doc. Pala seznamoval účastníky Cikháje mj. S Chomského generativní gramatikou. Z předchozích, ale i mnoha dalších iniciativ vzešly čtyři sborníky Otázky slovanské syntaxe.

 

Úřední zásah rektorátu a přestavba budovy přiměly organizátory cikhájských setkávání ke změně genia locī. Několik let cikhájští jezdili na Pohansko a později do Těšetic, kde jim poskytla útočiště katedra archeologie. V souvislosti s archeologickou tematikou slovanského osídlení se proměnila i témata cikhájských. Prof. Lamprecht zde probíral kapitoly ze své pozdější praslovanské mluvnice, doc. Bartáková přednášela o slovensko-českých rozdílech ve slovotvorbě apod. Kromě těchto témat se řešila řadu let i problematika nové české mluvnice. Brněnští bohemisté byli požádáni svými kolegy z Akademie, aby tzv. zmapovali terén pro jednotlivé pasáže mluvnice. A pro­tože Brnu byla blízká tematika syntaktická, zmapovali právě oblast syntaxe.

 

Poslední návštěva Cikháje v této původní sestavě bohemistů a slavistů proběhla v roce 1987. Centrem zájmu se staly otázky spjaté se slovosledem. Od roku 1987 bohemistické a slavistické akce na Cikháji skončily. Prof. Šlosar to vysvětluje změnou priorit v před- a polistopadové době. „Po revoluci bylo třeba dát především do pořádku fakultu a zavést normální poměry, proto nejméně čtyři roky šlo všechno ostatní stranou.“

 

 

21. století – Navázání na tradici

 

Cikhájská setkání se však odložila na delší dobu než pouhé čtyři roky. Studenti bohemistiky se rozhodli na tuto tradici navázat v roce 2003 a uspořádali historicky první Setkání bohemistů Cikháj v 21. století. Pozvání tehdy přijali mj. prof. Rusínová, prof. Večerka či prof. Šlosar, tedy pamětníci setkávání původních. Tím tato akce zdárně navázala na tradici z let šedesátých.

 

Jak se sami organizátoři vyjadřují v úvodním textu sborníku k tomuto setkání: „Dle našeho přesvědčení by (…) studovat bohemistiku mělo především znamenat vytvářet a navazovat vztahy. Vztahy k lingvistice, k literatuře, k různým autorům a autoritám oboru, k metodám a způsobům práce a v neposlední řadě také vztahy ke konkrétním lidem – ke svým učitelům a spolužákům.“

 

Právě z potřeby posilování a rozvíjení těchto vztahů se zrodil v hlavách studentů brněnské bohemistiky projekt Setkání bohemistů Cikháj 2003, s podtitulem: formálně-neformální setkání studentů a jejich vyučujících.

 

„Šlo nám o to, abychom měli šanci vzájemně se setkat a poznat i mimo zdi naší fakulty, přednést ostatním v krátkém referátu, na čem právě pracujeme, co je pro nás v našem oboru to ‚živé‘ a aktuální a moci pak o tom s ostatními otevřeně diskutovat,“ vyjadřují se ke svým plánům organizátoři akce dále v úvodu.

 

„Vedle toho jsme také chtěli vytvořit prostředí k vedení neformálních rozhovorů, a to vše na pozadí pestrého programu. Akce byla určena a otevřena studentům všech ročníků, včetně doktorandů a všech vyučujících – jak z katedry jazyka, tak z katedry literatury FF MU. Chtěli jsme tak obě katedry a na nich studované předměty propojovat, nikoli oddělovat, jak se to občas může jevit v rámci běžného studia.“ V tomto duchu proběhlo pět dalších ročníků Setkání na Cikháji, a zároveň tři ročníky v Brně na Filozofické fakultě.


 

Na prahu nového desetiletí – nové pojetí… Cikháj 2010

 

Tradiční Setkání bohemistů – Cikháj tentokráte pořádáme pod názvem: Poetický Cikháj v Brně (26.–27. 3. 2010).

 

Tématem je poetika a poetický slovník. Zajímá nás, jak uchopit poetiku – původně soubor vědomostí a dovedností potřebných pro psaní básní – v kontextu současné literární vědy, ba šíře až celostně pojaté filologie. I kdyby se totiž ukázalo, že pojmový inventář poetiky je pro literární teorii nezajímavý, nelze popřít, že zakládá jistý definiční obor vztahů, které jsou potřebné pro adekvátní interpretaci básnických textů, a jsme přesvědčeni, že představuje i kulturní hodnotu, která si zaslouží předávat a uchovávat. V této souvislosti nás dále zajímá, co by bylo rozumné požadovat od současné encyklopedie s názvem Poetický slovník, encyklopedie odlišné od slovníku literární teorie. Abychom si sílu a důležitost poetiky lépe uvědomili, chceme překročit oblast „samozřejmě srozumitelné“ soudobé češtiny a zveme odborníky se zkušeností z jiných, kulturně někdy i hodně vzdálených jazyků.

 

Diskusní příspěvek mimo jiné přislíbili (bez titulů): Bohumil Fořt, Tomáš Hoskovec, Oldřich Král, Ivan Petlan, Přemysl Rut, Ondřej Sládek, Zdenka Švarcová, Jiří Trávníček…

 

Věříme, že přibude ještě mnoho dalších, a těšíme se i na Vaši účast. Prosíme, hlaste se a nezdráhejte se nás ptát.

Vyhledávání

Kontakt

Poetický Cikháj v Brně Poetický Cikháj v Brně
Adam Veřmiřovský (Kovář)
Ústav jazykovědy a baltistiky
Filosofická fakulta Masarykovy university
Arna Nováka 1, 602 00 Brno